Gearbox onderhoud en upgrade
Cyma replica's zijn prima voor beginners, mensen die replica's sparen en mensen met een klein budget. Ik tik volgens mij alle vakjes aan. Daarnaast ben ik er ook niet vies van om spullen uit elkaar te schroeven en te gaan upgraden (zie L96 van Well). Gearboxen bestaan uit een hoop onderdelen die op elkaar afgestemd moeten worden, down the rabbit hole dus.
Zoals ik al zei, veel verschillende onderdelen.
Veer
Deze is prima dus is niet vervangen. Na het klussen klokte deze op 270FPS. Prima voor een PDW.
Veerstop
Standaard zit er een vieze beige plastic stop in. Deze mag dus vervangen worden. Ik heb gekozen voor een mooie roze aluminium versie.
Piston
Ook een redelijk belangrijk onderdeel in je gearbox. Standaard zit er eentje in met plastic tandjes. De upgrade heeft nette ijzeren en is daarom iets steviger. Deze is ook een stuk lichter qua gewicht dus heeft de veer meer energie om over te brengen aan de bb. Speciaal gekozen voor een 14-tands piston deze lijnen beter uit met de tandwielen.
Piston en cylinder head
Ook hier zijn het vieze plastic onderdelen die er standaard in zitten. Ik ben speciaal gaan zoeken naar een piston en cylinder head die het geluid iets moeten dempen. Dat kan je zien aan het paddenstoelvormpje van de piston head.
Tijdens het ophalen kwam ik er achter dat de originele onderdelen al aan het breken waren. De cilinder head was al bijna compleet doormidden gebroken. Waarschijnlijk was dat het volgende potje compleet fout gegaan. De piston head was nog wel aardig naar omstandheden.
Cilinder
Niets aan gedaan, de stock versie is prima.
Gears + motor
Niets aan gedaan de stock versies zijn prima.
Kogellagers voor de gears
Deze zijn vervangen door echte kogellagers.
Nozzle
Nog zo'n onderdeel dat bij het minste of geringste afbreekt. Het venijn van de nozzle zit hem in de lengte. Probeer maar eens precies dezelfde nozzle te vinden. Bijna onmogelijk. Nu blijkt er een Poolse partij te zijn, Perun, die custom nozzles verkoopt. Deze zijn in lengte aan te passen. Zelfs wanneer ze in je gearbox ingebouwd zijn. Helemaal perfect.
Tools
Ok, dit is het meest briljante stukje gereedschap wat iedere airsoftknutselaar MOET hebben. Een beetje achtergrond, een gearbox zit vol met veren, een hele zware en een aantal kleinere. Deze staan altijd onder spanning wanneer de gearbox weer dicht moet. Aangezien je maar 2 handen hebt en ze allebei nodig hebt om de hoofdveer en de behuizing weer dicht te krijgen, zit je in de problemen. Deze twee klemmetjes nemen al je zorgen weg. Deze klemmen de twee probleemgevallen moeiteloos vast zodat je in alle rust de zooi weer in elkaar kan zetten.
Nog een zeer belangrijk onderdeel: smering. Eerst netjes alle Chinese snot er uit gehaald om dat later mooi te vervangen door kwaliteitsvet.
